Instytut Designu w Kielcach: projekt uporządkowania reklam i szyldów na kieleckim rynku
Z inicjatywy Instytutu Designu w Kielcach, wykładowcy Scuola Italiana Design z Padwy oraz absolwenci i studenci polskich uczeni projektowych opracowali koncepcję uporządkowania nieprofesjonalnych reklam i szyldów na kieleckim rynku. Projekt objął wyłącznie centralne miejsce w mieście ze względu na przytłaczającą ilość chaotycznych informacji i reklam, które negatywnie wpływają estetykę na reprezentacyjnej części Kielc.
Podczas realizacji projektu zorganizowano wiele spotkań między projektantami a przedsiębiorcami, urzędnikami odpowiedzialnymi za przestrzeń publiczną oraz mieszkańcami Kielc. Spotkania dotyczyły historii i tradycji estetycznych dotyczących szyldów i reklam w Kielcach od lat 60. do czasów współczesnych. Czynny udział w spotkaniach brał kierownik Muzeum Historii Kielc Krzysztof Myśliński oraz dr Rafał Urbański, specjalizujący się w tematyce neonów.
Najważniejszą częścią projektu były rozmowy z przedsiębiorcami, którzy prowadzą działalność gospodarczą na rynku: bezpośrednie konsultacje oraz zbadanie indywidualnych preferencji każdego z przedsiębiorców. Następnie projektanci mieli dwa tygodnie na zaproponowanie konkretnych rozwiązań. Przedsiębiorcy odwiedzili Instytut Designu w Kielcach, gdzie oglądali indywidualnie zaprojektowane propozycje. Oczekiwania przedsiębiorców dotyczyły przede wszystkim widoczności wśród konkurencji i czytelności komunikatu.
- Wszystkie usługi, z których można skorzystać na rynku zostały podzielone na trzy kategorie: „do zrobienia”, „do zjedzenia”, „do kupienia”.
- Ikonografia do projektu inspirowana była herbem Kielc, wszystkie piktogramy wykonane zostały w formie pięciokąta.
- Szyldy opracowane zostały według ujednoliconego systemu: w pierwszej kolejności powstały zasady, którymi powinny kierować się osoby zamawiające szyld lub reklamę.
- Zespół porównał proporcje szyldów i opracował zasady dotyczące ich umiejscowienia oraz materiałów i kolorystyki.
- Projektanci opracowali system dla każdej pierzei rynku i zaproponowali sposoby ekspozycji w witrynach sklepowych, wyglądu semaforów, elewacji, zmianę wizerunku lokali restauracyjnych, usługowych, sklepów odzieżowych i innych.
Zespół kierował się indywidualnym podejściem do każdego szyldu, uwzględniając historię wizualną danego lokalu.
Podsumowaniem projektu była zorganizowana na rynku głównym wystawa „Imago”, która pokazywała stan obecny kamienic oraz stan po wprowadzeniu projektu. Zamierzenia projektu prezentowane był także na konferencji IMPACT’17 w Krakowie, podczas panelu „Dobrze zareklamowane, czyli jak skutecznie porządkować reklamy w przestrzeni publicznej w polskich miastach”.
Najważniejsze efekty projektu:
- wzbudzenie świadomości przedsiębiorców w kwestii koniecznych i korzystnych dla nich zmian wizerunkowych,
- poznanie stosunku mieszkańców Kielc do reklam w przestrzeni publicznej,
- przygotowanie profesjonalnego projektu, który może zostać zrealizowany w każdej chwili.