Uchwały reklamowe w różnych miastach Polski – przegląd stanu prac

MILANÓWEK
Miasto Milanówek opracowało projekt uchwały krajobrazowej. Dzięki jego uchwaleniu możliwa będzie poprawa estetyki naszego otoczenia. Proponowane regulacje wprowadzą zasady wyglądu szyldów, reklam, ogrodzeń oraz obiektów małej architektury. Jednak zanim dokument zostanie przekazany do uchwalenia, zapraszamy mieszkańców, przedsiębiorców i inne podmioty, do zapoznania się z projektem uchwały oraz wnoszenia uwag i opinii. Więcej informacji tutaj

USTKA
Prezentacja ze spotkań warsztatowych dot. Uchwały reklamowej dla gminy miasto ustka z dnia 13 i 14 listopada. Warsztaty miały na celu wypracowanie założeń do uchwały reklamowej dla naszego miasta. Więcej informacji tutaj.

WOLSZTYN
Zrobią porządek z reklamami w Wolsztynie. Wiele budynków w centrum miasta zaklejonych jest kolorowymi i dużymi reklamami. Psuje to estetykę oraz najczęściej odbywa się bez zgody konserwatora. Dlatego potrzebne są zmiany. Więcej informacji tutaj.  

POZNAŃ
Miasto przedstawiło propozycje założeń uchwały, dzięki której przestrzeń miejska ma być bardziej estetyczna. Mniej billboardów, reklam na ulicach i budynkach, dopasowane szyldy – to tylko niektóre z nich. Teraz na temat uchwały wypowiedzą się poznaniacy. Więcej informacji tutaj

KRAKÓW
Kraków może być pierwszym miastem w Polsce, które wprowadzi zakaz grodzenia dla nowych osiedli. Rewolucję czeka też rynek reklamowy. Zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie uchwały krajobrazowej, która ma wejść w życie w styczniu przyszłego roku. Więcej informacji tutaj

TARNOWSKIE GÓRY
816 respondentów wzięło udział w przeprowadzonej przez Urząd Miejski ankiecie dotyczącej przygotowania uchwały porządkującej zasady i warunki sytuowania reklam w Tarnowskich Górach, w tym 778 ankiet elektronicznych i 38 papierowych. 764 mieszkańców uznało, że przestrzeń miasta wymaga uporządkowania! Więcej informacji tutaj.

KALISZ
Do 30 września można było oddawać głosy w ankiecie on-line dotyczącej zagadnień związanych z Uchwałą krajobrazową Miasta Kalisza. Zgromadzone dane pomogą w określeniu zapisów uchwały krajobrazowej miasta Kalisza, czyli uchwały o zasadach i warunkach sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Więcej informacji tutaj

GÓRA KALWARIA

W gminie obowiązywać będzie tzw. uchwała reklamowa (dotycząca reklamy zewnętrznej, obiektów małej architektury i ogrodzeń). Cel to oczywiście ład w przestrzeni publicznej. Przed przyjęciem uchwały odbędą się konsultacje społeczne w sprawie jej zapisów. Więcej informacji tutaj.

SOPOT

Prace nad uchwałą krajobrazową w Sopocie dobiegają końca. Nowe regulacje mogą zacząć obowiązywać pod koniec przyszłego roku. Proponowane zapisy nie podobają się firmom reklamowym, które nalegają, by wstrzymano się z ich szybkim wprowadzeniem. Więcej informacji tutaj.

OSTRÓW WIELKOPOLSKI

Na wniosek grupy radnych, do 26 października 2017 r. będą trwały konsultacje społeczne projektu tzw. uchwały krajobrazowej, regulującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie Ostrowa Wielkopolskiego. Więcej informacji tutaj.

KIELCE

Niemal całkowite usunięcie reklam z zabytkowego śródmieścia, wprowadzenie zasad dotyczących wielkości bilbordów oraz zakaz budowania ogrodzeń wokół budynków wielorodzinnych – między innymi takie regulacje znalazły się w projekcie uchwały reklamowej, którą przygotowali kieleccy urzędnicy. Dokument ma pomóc ograniczyć chaos reklamowy w mieście. Od poniedziałku 2 października 2017 r. rozpoczną się konsultacje społeczne z mieszkańcami. Dokument nie może powstać bez udziału społecznego. Konsultacje potrwają do połowy listopada 2017 r. Więcej informacji tutaj

SŁUPSK

Już w listopadzie na sesji Rady Miejskiej w Słupsku pojawi się uchwała, która będzie określać zasady lokalizacji reklam w Słupsku. Nowa uchwała wejdzie w życie od nowego roku. Więcej informacji tutaj

OPOCZNO

Radni z Opoczna rozpoczynają prace nad lokalną uchwałą, która ma uporządkować m.in. kwestie reklam. Aktualnie prowadzone są konsultacje społeczne, w ramach których mieszkańcy Opoczna mogą zgłaszać swoje uwagi i spostrzeżenia. Więcej informacji tutaj.

WADOWICE

Kolejne miasto chce uporządkować reklamy na swoim terenie. W Wadowicach, do 4 września 2017 roku trwają konsultacje społeczne dot. uchwały krajobrazowej. Więcej informacji tutaj

GDAŃSK

Prezydent Miasta Gdańska zawiadamia o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu uchwały Rady Miasta Gdańska w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Do 23 października 2017 r. (decyduje data wpływu) zbierane będą uwagi do projektu. Więcej informacji tutaj.

Gdańsk coraz bliżej przyjęcia uchwały reklamowej. Dokument trafi na obrady rady miasta najprawdopodobniej we wrześniu. Projekt zakłada m.in. zmniejszenie liczby nośników reklamowych w mieście, określenie, w jaki sposób mogą być sytuowane w poszczególnych lokalizacjach. Duże reklamy nie będą rozmieszczone gęściej niż co 100 metrów, największe reklamy wolno stojące o wielkości 18 metrów kw. będą dozwolone tylko w niektórych strefach miasta. Więcej informacji tutaj.

ŚWIDNICA

O tym, jak wiele dobrego może przynieść uchwała reklamowa przekonali się mieszkańcy Świdnicy. Miasto konsekwentnie egzekwuje założenia dokumentu, dzięki czemu ze świdnickich ulic znikają kolejne, szpetne płachty reklamowe. Więcej informacji tutaj

OLSZTYN

Intensywne prace nad uchwałą reklamową trwają także w stolicy woj. warmińsko-mazurskiego. Ponadto olsztyńscy społecznicy prowadzą ankiety wśród mieszkańców dot. powierzchni reklamowych w mieście. Wśród planowanych założeń uchwały znaleźć można m.in.: zakaz sytuowania więcej niż dwóch szyldów na elewacji budynku dla jednej działalności w nim prowadzonej, umieszczania szyldów w sposób zasłaniający okna oraz ingerujący w architekturę budynku czy ograniczenie powierzchni szyldów do 1 m kw. Więcej informacji tutaj.

ZAKOPIANKA

Montevideo, czyli widzę góry. To projekt marszałka woj. małopolskiego Jacka Krupy, który ma zachęcić gminy do usunięcia szpecących reklam i billboardów oraz uregulowania kwestii szyldów i małej architektury wzdłuż „zakopianki”. Urzędnicy proponują gminom, by w pasie 200 m (w obszarze niezabudowanym) i 50 m od krawędzi jezdni (tam, gdzie zabudowa tworzy pierzeję) obowiązywał całkowity zakaz ustawiania reklam, a szyldy i mała architektura podlegały rygorystycznym regulacjom. Więcej informacji tutaj.

TORUŃ

W Toruniu trwają prace nad tzw. Korektorem, czyli Kodeksem Reklamowym Torunia. Zgodnie z nazwą, dokument ma uporządkować bałagan w miejskim krajobrazie. Więcej informacji tutaj.

WARSZAWA

W stolicy także trwają prace nad kodeksem reklamowym. Aktualnie projekt znajduje się w fazie analizowania uwag, które wpłynęły na etapie konsultacji. Co zakłada dokument? M.in.: usunięcie wielkoformatowych płacht reklamowych zasłaniających całe elewacje z oknami, tablice reklamowe nie będą mogły pojawiać się na dachach, atakże zaraz wieszania siatek reklamowych na wyremontowanych budynkach na okres dłuższy niż pół roku i nie częściej niż co 5 lat.

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI