Zapraszamy na film „Krajobraz mojego miasta”
Kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta” została zainaugurowana w 2016 roku przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Jej pomysłodawczynią jest prof. IH PAN Magdalena Gawin, Wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Generalny Konserwator Zabytków. Adresatami akcji są mieszkańcy miast, odwiedzający je turyści, a także ogół społeczeństwa. Dodatkowo organizatorzy pragną dotrzeć do działaczy samorządowych, którzy – przy wsparciu grona ekspertów i liderów opinii publicznej – mogą najwięcej zmienić w przestrzeni kulturowej swojego regionu.
Druga edycja kampanii rozpocznie się 21 września 2021 roku – premierą filmu „Krajobraz mojego miasta”. Pokaz poprzedzi krótka debata. Zaproszenie do dyskusji przyjęli:
prof. Magdalena Gawin – Wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Generalny Konserwator Zabytków;
Mariusz Czuba – Zastępca Dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa;
dr Andrzej Siwek – Kierownik Oddziału Terenowego NID w Krakowie, który w filmie „Krajobraz mojego miasta” pojawia się jako ekspert;
Robert Gonera – aktor, narrator filmu „Krajobraz mojego miasta”;
Roman Marcinek – moderator debaty, autor wielu publikacji o tematyce krajobrazu i dziedzictwa kulturowego, ekspert NID.
Wydarzenie można obejrzeć tutaj.
Krajobraz miejski jest odzwierciedleniem kondycji społeczeństwa, jego sposobu życia i potrzeb, zarówno tych estetycznych, jak i emocjonalnych. To pole międzypokoleniowego dialogu, tło ważnych wydarzeń i przemian społecznych oraz przestrzeń o ogromnym znaczeniu dla dziedzictwa regionu. Mierzy się on jednak z problemami bardzo prozaicznymi: niedostatkami planowania przestrzennego, niszczeniem fasad, zalewem reklam czy zamianą rynków i terenów zieleni w betonowe parkingi. Celem kampanii „Krajobraz Mojego Miasta” jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie ochrony krajobrazu miejskiego – jej potrzeby i istoty. W tej edycji szczególną uwagę poświęcamy formie ochrony krajobrazu kulturowego, jaką jest park kulturowy. Dzięki jego utworzeniu chroni się nie tylko zabytkowe budynki, ale także ich otoczenie. Park kulturowy ustanawiają władze samorządowe w porozumieniu z wojewódzkimi konserwatorami zabytków.
Głównymi elementami drugiej edycji kampanii są film i spot, które trafnie diagnozują problemy związane z organizacją przestrzeni miejskiej i proponują ich rozwiązania. Stanowią one również swoisty poradnik dla jednostek samorządu terytorialnego, które chcemy zachęcić, by włączyły się do akcji poprzez uporządkowanie i nowe wykorzystanie znajdujących się pod ich zarządem przestrzeni wspólnych, w tym tych terenów historycznych.
Ponadto w tym roku wśród ambasadorów kampanii „Krajobrazu Mojego Miasta” pojawiły się nowe twarze: aktor filmowy i reżyser Robert Gonera, architektka Magdalena Milert, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa Bartosz Skaldawski oraz para podróżników przemierzających Europę kamperem i prowadzących kanał YouTube „Foxes in Eden” – Zosia Samsel i Kuba Tolak. Dołączyli oni do grona wspierających nas od lat osobowości, takich jak inicjatorka kampanii prof. Magdalena Gawin, muzyk Sebastian Karpiel-Bułecka, muzyk, architekt i pedagog Krzysztof Trebunia-Tutka, społeczny opiekun zabytków Wiktor Lach czy aktywista miejski i animator kultury Jan Mencwel.
Kampanii towarzyszą dedykowana strona internetowa oraz fanpage.