Premiera filmowa dla samorządów – Zakopane, 22.11.2017 r.
Konferencja dla przedstawicieli samorządów, która odbyła się w Miejskiej Galerii Sztuki w Zakopanem, została przygotowana przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, Urząd Miasta Zakopane oraz Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków. Była ona poświęcona gospodarowaniu przestrzenią publiczną z poszanowaniem regionalnego krajobrazu kulturowego oraz konieczności ochrony zabytków architektury drewnianej w regionie.
Konferencję otworzyli Leszek Dorula, Burmistrz Miasta Zakopane, Piotr Ćwik, Wojewoda Małopolski, oraz prof. Małgorzata Rozbicka, Dyrektor narodowego Instytutu Dziedzictwa. Spotkanie prowadziła Wioletta Łabuda-Iwaniak, rzecznik prasowa NID-u.
Podczas spotkania odbyło się wręczenie odznaczeń: Krzyża Zasługi – regionalistce Dorocie Majerczyk oraz Medalu „Zasłużony kulturze Gloria Artis” – artyście Markowi Szali. Odznaczenia wręczył Wojewoda Małopolski, a gratulacje odznaczonym złożyli Burmistrz Miasta Zakopane wraz z Zastępcą, Agnieszką Nowak-Gąsienicą.
Następnie uczestnicy obejrzeli 3 odcinki filmu „Krajobraz Mojego Miasta” (dotyczące 1) chaosu reklamowego, 2) zieleni w mieście oraz 3) estetyki ulicy) oraz fragment filmu „Piękne, polskie, drewniane”. Po projekcji głos zabrali prelegenci – specjaliści w dziedzinie gospodarowania przestrzenią publiczną i estetyki miasta.
Referat prof. Zbigniewa Myczkowskiego dotyczył zasad i uwarunkowań ochrony krajobrazu kulturowego. Dr Andrzej Siwek przedstawił koncepcję parku kulturowego jako formy ochrony zabytków i narzędzia ochrony krajobrazu. Mgr inż. arch. Krzysztof Trebunia-Tutka (jeden z ambasadorów kampanii) z punktu widzenia architekta i regionalisty opowiedział o nowym życiu tradycyjnego podhalańskiego budownictwa. Mgr Natalia Skiepko, Miejski Konserwator Zabytków w Zakopanem, wygłosiła referat nt. historycznego krajobrazu Zakopanego w kontekście współczesnych realiów. Na zakończenie o estetyce w transporcie mówił mgr Piotr Manowiecki.
Kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta”, prowadzona przez Narodowy Instytut Dziedzictwa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, to projekt zachęcający do wprowadzania zmian w przestrzeni polskich miast, skierowany przede wszystkim do samorządów, ale i do społeczeństwa oraz profesjonalistów związanych z projektowaniem przestrzeni publicznej. Celem kampanii jest kształtowanie odpowiedzialnej i aktywnej postawy w zakresie dbania o wspólną przestrzeń miejską.
Kampanii towarzyszy film „Krajobraz mojego miasta”, który diagnozuje najpowszechniejsze problemy polskich miast i pokazuje, jak sobie z nimi radzić, a więc jak efektywnie ograniczać reklamowy chaos, jak dbać o zieleń miejską, w tym –zabytkową, jak chronić dziedzictwo oraz miejsca pamięci. Drugim ważnym nośnikiem idei kampanii jest film „Piękne, polskie, drewniane”, w którym zespół ekspertów, właściciele drewnianych obiektów i pasjonaci tego typu architektury pokazują, jak pielęgnować obiekty drewniane, by ocalić je od zapomnienia.