Ruszyła druga edycja kampanii społecznej „Krajobraz Mojego Miasta”

Druga edycja kampanii „Krajobraz Mojego Miasta” przebiega pod hasłem „Przeciwko betonozie”. Jej inauguracja odbyła się 21 września 2021 roku.

Głównymi elementami drugiej edycji kampanii są film i spot, które trafnie diagnozują problemy związane z organizacją przestrzeni miejskiej i proponują ich rozwiązania. Przywoływane są tu przykłady zabytków nie tylko powszechnie rozpoznawanych – jak kościoły, zamki czy pałace – wraz z ich historycznym otoczeniem, ale także tych nie zawsze kojarzonych z dziedzictwem kulturowym, jak zabytki przemysłowe. Organizatorom akcji zależy również, by zwrócić uwagę na zabytki nieobecne w powszechnej świadomości, jak układy urbanistyczne i podziały własnościowe, mała architektura i wystrój wnętrz czy historyczne nasadzenia określonych gatunków drzew. Ponadto kampania prezentuje różnorodne formy i narzędzia ochrony dziedzictwa kulturowego, do których należą m.in.: rejestr zabytków, lista Pomników Historii, lista światowego dziedzictwa UNESCO, gminne i wojewódzkie ewidencje zabytków czy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

Wydarzenie adresowane było do mediów. W jego pierwszej części udział wzięli:
prof. IH PAN Magdalena Gawin – Wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Generalny Konserwator Zabytków, pomysłodawczyni akcji;
Bartosz Skaldawski – Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa;
prof. Zbigniew Myczkowski – Kierownik Zakładu Krajobrazu Otwartego i Budowli Inżynierskich w Instytucie Architektury Krajobrazu na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej / NID;
dr hab. Monika Bogdanowska – Polski Komitet Narodowy Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS-POLSKA, Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa.
Mówili oni o idei kampanii „Krajobraz Mojego Miasta”, a także o istocie tworzenia parków kulturowych. Ponadto wskazali na potrzebę edukacji samorządów i społeczeństwa w zakresie ochrony krajobrazu kultowego.

Drugą część spotkania poświęcono filmowi promującemu kampanię. W debacie uczestniczyli:
prof. IH PAN Magdalena Gawin – Wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Generalny Konserwator Zabytków;
Mariusz Czuba – Z-ca Dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa;
dr Andrzej Siwek – Kierownik Oddziału Terenowego NID w Krakowie;
Robert Gonera – aktor, jeden z ambasadorów kampanii;
Roman Marcinek – moderator debaty, autor wielu publikacji o tematyce krajobrazu i dziedzictwa kulturowego, ekspert NID.
Przedmiotem dyskusji był krajobraz miejski, który mierzy się z realnymi problemami, takimi jak niedostatki planowania przestrzennego, niszczenie fasad, zalew reklam czy zamiana rynków i terenów zieleni w betonowe parkingi. Uczestnicy zgodzili się co do tego, że kampania „Krajobraz Mojego Miasta” to cenna pomoc w zwiększeniu świadomości społecznej dotyczącej potrzeby i istoty ochrony krajobrazu miejskiego. Spotkanie zakończyło się premierowym pokazem filmu Krajobraz Mojego Miasta.

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI