Konferencja w ramach kampanii Krajobraz mojego miasta w Zakopanem

22 listopada w Miejskiej Galerii Sztuki w Zakopanem odbyła się konferencja dla przedstawicieli lokalnych samorządów, przygotowana przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, Urząd Miasta Zakopane oraz Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków. Konferencja poświęcona była gospodarowaniu przestrzenią publiczną z poszanowaniem kulturowego krajobrazu regionu oraz konieczności ochrony regionalnej, zabytkowej architektury drewnianej. Konferencja jest częścią kampanii „Krajobraz mojego miasta”.  Konferencję otworzył Burmistrz Miasta Zakopane, Leszek Dorula, Wojewoda Małopolski, Piotr Ćwik oraz Dyrektor narodowego Instytutu Dziedzictwa, prof. Małgorzata Rozbicka. Spotkanie prowadziła rzecznik NID-u, Wioletta Łabuda-Iwaniak. 

Podczas spotkania odbyło się wręczenie odznaczeń Krzyża Zasługi dla regionalistki Doroty Majerczyk oraz Medalu „Zasłużony kulturze Gloria Artis” dla artysty Marka Szali. Odznaczenia wręczył Wojewoda Małopolski, a gratulacje odznaczonym złożyli: Burmistrz Miasta Zakopane wraz Zastępcą, Agnieszką Nowak-Gąsienicą. Następnie uczestnicy konferencji obejrzeli 3 odcinki filmu „Krajobraz Mojego Miasta” (dotyczące chaosu reklamowego, zieleni w mieście oraz estetyki ulicy) oraz fragment filmu „Piękne, polskie, drewniane”.

Po projekcji filmów głos zabrali prelegenci – specjaliści w dziedzinie gospodarowania przestrzenią publiczną i estetyki miasta. Referat prof. Zbigniewa Myczkowskiego dotyczył zasad i uwarunkowań ochrony krajobrazu kulturowego. Dr Andrzej Siwek przedstawił koncepcję parku kulturowego jako formy ochrony zabytków i narzędzia ochrony krajobrazu. Mgr inż. arch. Krzysztof Trebunia-Tutka (jeden z ambasadorów kampanii) z punktu widzenia architekta i regionalisty opowiedział o nowym życiu tradycyjnego podhalańskiego budownictwa. Mgr Natalia Skiepko, miejski konserwator zabytków w Zakopanem, przedstawiła referat nt. historycznego krajobrazu Zakopanego w kontekście współczesnych realiów. Na zakończenie swój referat o estetyce w transporcie przedstawił mgr Piotr Manowiecki. Kampania społeczna „Krajobraz mojego miasta” prowadzona przez Narodowy Instytut Dziedzictwa i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego to projekt zachęcający do wprowadzania zmian w przestrzeni polskich miast, skierowany przede wszystkim do samorządów, ale i do społeczeństwa oraz profesjonalistów związanych z projektowaniem przestrzeni publicznej. Celem kampanii jest kształtowanie odpowiedzialnej i aktywnej postawy w dbałości o wspólną przestrzeń miejską.  

Centralnym punktem kampanii jest film „Krajobraz mojego miasta”, który diagnozuje najpowszechniejsze problemy polskich miast i pokazuje, jak sobie z nimi radzić, a więc jak efektywnie ograniczać reklamowy chaos, dbać o miejską zieleń, w tym zabytkową, jak chronić dziedzictwo oraz miejsca pamięci. Drugim ważnym nośnikiem idei kampanii jest film „Piękne, polskie, drewniane”. W materiale filmowym zespół ekspertów, właściciele drewnianych obiektów i pasjonaci tego typu architektury pokazują, jak pielęgnując obiekty drewniane można ocalić je od zapomnienia.

WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI